Bli medlemSökVanliga frågorMedlemslistaAnvändargrupperLogga in

Bygg en inomhusmodell till vintern!

 
Svara på ämnet    Forumindex » Teknikfrågor - allmänna Föregående ämne
Nästa ämne

Bygg en inomhusmodell till vintern!
Författare Meddelande
KristianB



Registreringsdatum: 22 januari 2010
Inlägg: 557

Inlägg Bygg en inomhusmodell till vintern! Svara med citat
Hej,
förutom att inomhusflyg är sanslöst roligt är det också nyttig träning för att hålla igång flygtrimmen under vintern! Very Happy
I senaste Allt om Hobby (nr 7 2010) har jag en artikel om Fledgling, en nybörjarmodell för inomhusflyg. Fledgling kan flygas på flera sätt, utan skevroder och bara styrning med sid-och höjdroder samt gas på tre kanaler som ren sidrodermodell. Det är dock lika bra att bygga modellen med skevroder direkt. Du kan då välja att börja med sidroderstyrning och lägga den kanalen på högerspaken och bara använda skevroderkanalen för trimning. Det bästa är att lägga skevroderkanalen på högerspaken som vanligt och sidroderkanalen på vänsterspaken, speciellt om du har möjlighet att mixa kanalerna i din radio. Då lär du dig styra på korrekt sätt direkt. Genom att mixa skevroderkanalen till sidroderkanalen så att när du ger vänster skevroder får du samtidigt vänster sidroder och det blir lättare att kordinera svängarna vid trång inomhusflygning. Du kan fortfarande använda sidrodret för att göra svängarna ändå tvärare när du behöver. Efterhand när det fungerar och du känner dig varm i kläderna kan du sedan minska ned sidrodermixningen. Den flyger riktigt långsamt och det går att göra tvära svängar med sidrodret. Sidrodret ska användas flitigt vid inomhusflygning vilket kan vara svårt till och med för riktigt erfarna radioflygare. Vi har flera gånger sett radioflygare med flera decenniers erfarenhet köra in i ribbstolarna för att de inte klarat att arbeta aktivt med sidrodret, det används ju inte särskilt mycket vid traditionell radioflygning.
Så kom igen och bygg en inomhusmodell till vinterns träffar, får vi inte till flygningar i Västerås finns det alltid lämpliga flygningar på bekvämt avstånd i Torshälla och Köping! Ritningen hittar du här: http://www.hobby.se/






2010-10-16 17:09:16 Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sacke



Registreringsdatum: 04 juni 2010
Inlägg: 143
Ort: Västerås

Inlägg Svara med citat
Coolt !
I förrgår fick jag nya AoH och såg då genast Fledgling. Blev sugen att bygga den direkt.
Jag ska åka till Etuna och inhandla lite material. Denna vecka har vi fått vårat bohag från Oman och det råder total kaos här hemma.
Men om en vecka borde det vara klart så jag kan börja med bygget. Kanonbra inslag.

_________________
//Sacke
2010-10-16 20:18:31 Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
utmanaren2002



Registreringsdatum: 25 januari 2010
Inlägg: 323
Ort: Västerås

Inlägg Svara med citat
Sacke skrev:
Coolt !
I förrgår fick jag nya AoH och såg då genast Fledgling. Blev sugen att bygga den direkt.
Jag ska åka till Etuna och inhandla lite material. Denna vecka har vi fått vårat bohag från Oman och det råder total kaos här hemma.
Men om en vecka borde det vara klart så jag kan börja med bygget. Kanonbra inslag.


Säg till när du blir klar.

/Göran
PS Jag har varit på semester senaste veckan så därför inget besök på Ängen...

_________________
En dag utan flygning
är en förlorad dag

P51 Mustang, Funcub FPV, Albatros WW1
Sebart Katana 30
MPX Cularis
Phoenix 2000 FPV
Multikopter Y6 GoPRO FPV
J3 CUB 25e
Albatross EDF
Eflite Blade 450x, mQX, mCPx V2,Bl
EPP modeller
2010-10-19 21:01:25 Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mcregor
Site Admin


Registreringsdatum: 21 januari 2010
Inlägg: 550
Ort: Västerås

Inlägg Svara med citat
Hej,
Lyfter denna tråd eftersom vi nu har "eget" inomhusflyg med start kommande söndag.
För er som inte vill börja med ett tomt depronflak finns det andra intressanta lösningar.
Eftersom Autopartner (i Torshälla) ligger nästgårds så rekommenderar jag ett besök där.
Om ni är nybörjare så skall ni absolut satsa på en EPP-modell - t ex denna som är mycket populär detta år - https://www.autopartner.se/ap-sbach-epp-850mm-v2-p-11633-c-566.aspx
EPP är mycket segare än depron och därmed också avsevärt hållbarare.
Nackdelen är främst att det är lite tyngre samt inte lika styvt så det kräver en hel del tunna kolfiberstänger innan maskinen blir hyggligt "formstabil" - men de stängerna följer givetvis med i byggsatsen.
Eftersom dom är lite tyngre så kan man också hamna i valet mellan 2S LiPo och 3S LiPo. I min EPP-kärra - en Piaget - så har jag en 3S-ack vilket gav ett helt annat "orr" i modellen. Men detta beror ju också mycket på vilken motor man väljer. Men handlar ni av Autopartner så har ni ju en mycket kompetent flygare/ägare (Per)som säkert kan rekommendera en lämplig setup.
Bygger ni i depron så brukar flygvikten för kärran hamna runt 150--180 g med en 2S360 vilket är en lämplig ackstorlek för depronkärror inomhus.
En motsvarande kärra i EPP brukar bli minst 30--50 g tyngre och jag tycker nog att en 3S360 eller 3S500-ack kan behövas. Men håll gärna nere ackstorleken eftersom detta också påverkar flygvikten.
Motor - en liten borstlös i viktklassen 15--25 g beroende på storlek/vikt på modellen. För en vanlig depronkärra brukar man välja ett KV på 1800--2000 när man kör med en 2S-ack. Skall ni köra med 3S (EPP-kärra) så håll er till max 1800 i KV - annars måste ni gå ner ytterligare i propp-storlek.
Propeller - för depronkärror med en motor på 1800--2000 i KV och en 2S-ack brukar en GWS-SF 8*4,3" (eller motsvarande) fungera bra. Går ni upp till 3S-ack (EPP-kärra) så kan det fungera med samma propp om motorn inte har högre KV än ca: 1800. I annat fall får ni gå ner en dimension - t ex till en 7*4"-propp. Men här måste man testa (och gärna mäta).
Servon - ta något lämpligt i 6 g-klassen. Skevservot (om endast ett servo) kan ev behöva vara ett 8 g-servo. Ha inte för klena servon - det brukar inte fungera så bra eftersom det är stora roderutslag som gäller vilket innebär långa servo-ok.
Mottagare - satsa på det lättaste. Normalt behöver ni bara 4 kanaler (om endast ett skevservo vilket är det vanligaste). Jag kör med mottagare i 3 g-klassen.
Fartreglage - bygger ni riktigt lätt så brukar ett 6A-reglage fungera bra. Men normalt rekommenderar jag ett 10A-reglage - det fungerar både till depron och EPP-kärror.
Lim - jag limmar det mesta med kontaktlim - i vart fall depronplanen. Det måste - för depron - vara ett kontaktlim som inte äter upp plasten - t ex UHU Por. I de flesta fall använder jag det som kontaktlim men ibland limmar jag "vått" och låter det torka över natten. Det kan t ex vara när man limmar fast kolfiberstänger i depron eller EPP. Många använder också CA-lim och på EPP kan det fungera bra men på depron tycker jag det ger en alltför skör limfog. För EPP använder man vanligt CA-lim i kombination med accelerator, för depron måste man ha s k foam safe CA-lim. För EPP fungerar även t ex epoxilim eller PU-lim men enklast/snabbast är ju otvivelaktigt CA-lim. Lägg lim på ena ytan och accelerator på den andra, kläm sen ihop fogen och håll den under press nån minut (helst).
Rodergångjärn - "fasa" roderytorna på undersidan så att rodren kan röra sig fritt borde uppåt och nedåt. Använd sen en bra tejp som gångjärn. Vill ni vara riktigt säkra på att tejpen sitter fast så "förlimma" men lite UHU Por på roderytorna (där tejpen skall sitta), låt limmet torka 10 minuter och sätt sen fast tejpen. "Förlimning" med ett tunt lager UHU Por kan vara bra många gånger när man skall tejpa - även vid t ex reparationer. På EPP är det ett måste för att få tejp att sitta eftersom den plasten ofta känns lite "fet".
Stötstänger - dessa gör vi oftast i 1,5 mm kolfiberstav med korta, Z-bockade ändar i lämpligt tunn pianotråd (kanske 0,8 mm). Sen sätter man ihop pianotrådsänden och kolfiberstaven med lite lim (CA eller UHU Por) med en bit krympslang över. Var försiktig när ni krymper slangbiten så att inte depronet/EPP-plasten också "krymper"..:Smile Ni måste ha någon form av värmeskydd emellan så det inte blir ett stort, vackert hål i plasten...Smile
Glöm inte att göra ett lite stöd mitt på stötstången av t ex en bit depron - annars kommer stötstången bara att flexa vilket inte är så kul.
Jag använder denna lösning på båda ändarna av stötstången. Se bara till att servot är centrerat och rodren likaså innan ni "låser" stötstängerna ,med lim och krympslang.
Landställ - jag är en stark anhängare av landställ på inomhuskärrorna. Dels flexar ju dessa och skyddar på det sättet modellen när man "ramlar ner", dels kan man ofta starta igen utan att behöva gå ut på golvet och hämta kärran. Tillverkas av t ex 2 mm kolfiberstav i form av ett "kryss" som går igenom vingen och kroppen. "Våtlimma" med UHU Per i vinge och kropp. Sen kan man endera sätta små, lätta hjul på änden eller helt enkelt bara limma på en bit depron/EPP som kärran kan glida på.
Ni kan kolla på en del av mina gamla inomhuskärror här - http://www.mcregor.se/InomhusShockys.htm
Där hittar ni också lite bilder som förhoppningsvis kan förklara en del av det jag skrivit om här.
Ja, det var några små tips. Vi kan väl använda denna tråd som "tips-tråd" för "inomhusbyggen" - det är bara att fylla på för den som känner sig manad...Smile
Hälsningar
Roger

2010-12-14 10:30:26 Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
utmanaren2002



Registreringsdatum: 25 januari 2010
Inlägg: 323
Ort: Västerås

Inlägg Svara med citat
Vill bara instämma i Rogers tips i hur man bygger inomhuskärror Very Happy
Se till att ha något flygbart till på söndag den 19/12 för då skall det flygas...
/Göran
PS Jag kommer även att visa upp och flyga med fyra små helikoptrar som passar bra i inomhushallar

_________________
En dag utan flygning
är en förlorad dag

P51 Mustang, Funcub FPV, Albatros WW1
Sebart Katana 30
MPX Cularis
Phoenix 2000 FPV
Multikopter Y6 GoPRO FPV
J3 CUB 25e
Albatross EDF
Eflite Blade 450x, mQX, mCPx V2,Bl
EPP modeller
2010-12-14 14:03:24 Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:    

Svara på ämnet    Forumindex » Teknikfrågor - allmänna Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till: 
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet





Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.